Maisemavalokuvauksen perusteet

Kaksoissateenkaari Hotelli Tornista, Helsinki

Kaksoissateenkaari Hotelli Tornista, Helsinki

Tämä artikkeli perustuu maisemavalokuvauskurssieni materiaaliin. En käsittele tässä artikkelissa lainkaan välineitä tai tekniikkaa, vaan keskityn suunnitteluun ja valokuvatessa tehtäviin valintoihin.

Tuomiokirkko ja Kauppatori Valkosaaresta, Helsinki (803)

Tuomiokirkko ja Kauppatori Valkosaaresta, Helsinki (803)

Maisemakuvauksen taito

Valo on maisemavalokuvauksessa kaikki kaikessa – jos kuvauskohteessa ei ole hyvää valoa, niin et saa hyvää, tai ainakaan loistavaa kuvaa! Ja jotta sinulla olisi hyvä valo maisemakuvassasi, sinun pitää olla oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Ja sitten osata hyödyntää valoa oikein juuri kyseisessä tilanteessa.

Suunnittelu

Oikeassa paikassa oikeaan aikaan oleminen vaatii yleensä suunnittelua. Joskus sinulla voi olla hyvä onni, mutta jos haluat nostaa onnistumisprosenttiasi, niin se vaatii ennakkosuunnittelua. Eli kun mietit jotain aihetta tai kohdetta, niin mieti mikä olisi sopiva sää kyseiselle paikalle tai aiheelle. Ota selvää kuvauspaikasta etukäteen, eli esim. mistä suunnasta aurinko nousee ja laskee mihinkin aikaan vuodesta.

Hyvä esimerkki suunnittelusta ja hyvästä tuurista on yllä oleva sateenkaarikuva. Eli kesällä 2014 Helsingissä oli vajaa viikko jolloin Helsingin yli kulki usein sadealueita. Kävin kolmena iltapäivänä Hotelli Tornissa kuvaamassa niitä, tavoitteenani oli nimenomaan kuvata sateenkaaria ja näyttäviä pilvimuodostelmia. Tällä kertaa suunnitelma onnistui 🙂

Olennainen osa suunnittelua on myös sään huomioon ottaminen, ja suunnitelmia pitää aina päivittää sen hetkisen sään (ja sääennusteen) mukaan. Usein pilvetön auringonpaiste ei ole paras sää: silloin kontrastit ovat liian suuria, ja taivaalla ei ole mitään mielenkiintoista. Eikä huono sää useinkaan tarkoita huonoja kuvia: Kova tuuli ja tyrskyt rannikolla voivat olla hyvin kuvauksellisia. Vesi- tai lumisade ja sumu tarjoavat myös hyviä mahdollisuuksia.

Ukkosrintama saapuu, Hotelli Torni, Helsinki (HP137)

Ukkosrintama saapuu, Hotelli Torni, Helsinki (HP137)

Merisavua auringonlaskun aikaan, Lauttasaari, Helsinki (HT431)

Merisavua auringonlaskun aikaan, Lauttasaari, Helsinki (HT431)

Kohteen valinta

Matkakuvauksessa eksoottisissa kohteissa aika on lähes aina ongelma. Turistina on aikaa muutama tunti (tai korkeintaan pari päivää) odottaa täydellistä valoa jossakin paikassa. Ja jos sää ei ole suotuisa, niin hieno maisemakuva upeasta kohteesta voi jäädä kokonaan ottamatta.

Joten hyödynnä paikallistuntemustasi loistavien kuvien ottamiseen kotisi lähellä. Tutki ja mieti milloin joku tuttu maisema on parhaimmillaan. Pääset helposti kuvauspaikkaan silloin kuin olosuhteet ovat ”täydelliset” tai on mahdollista (muista ottaa riskejä!) että olosuhteista tulee ”täydelliset” lähitunteina. Metsästä siis hyvää valoa kotisi lähellä, äläkä vain haaveile pääseväsi unelmiesi paikkaan kuvausmatkalle! Keskinkertainen kohde + loistava valo johtaa mielestäni yleensä parempaan lopputulokseen kuin loistava kohde + tylsä valo. Esimerkiksi oheinen rantakivikko Lauttasaaressa kesäaikaan on varsin tylsä, mutta tässä kuvassa se näyttää melko uskomattomalle!

Olennaista kohteen valinnassa on myös oma kiinnostuksesi. Mikä aihe kiinnostaa niin paljon että jaksat nähdä vaivaa ja käydä sitä usein kuvaamassa? Sillä sattumalla, muutamalla kerralla, syntyy vain harvoin hyviä kuvia.

Valitse kohde vallitsevan sään mukaan

Purakaunui putoukset vesisateessa, Uusi-Seelanti

Purakaunui putoukset vesisateessa, Uusi-Seelanti

Jos olet päättänyt että tänään lähdet kuvaamaan, mutta valo ei ole mielestäsi sopiva valokuvaukseen, niin ajattele uudestaan! Lähes mikä tahansa valo on sopivaa jollekin aiheelle:

  • Vesisade → vesiputoukset, kosket, sademetsä, makromaisemat (esim. sammal),…
  • Pilvinen → kasvit + sama kuin sade
  • Vaihteleva pilvisyys → lähes kaikki maisemat, erityisesti avarat maisemat
  • Myrskyinen sää → merimaisemat

OK, myönnetään että Suomessa on tarjolla harvemmin vesiputouksia ja sademetsää, eli vesisateen kuvauskohteet ovat hieman rajoittuneita… Vesisadetta voi kyllä käyttää myös perspektiivin korostamiseen (samoin kuin sumua).

Valon ominaisuudet

Hyvä valo ja valon ymmärtäminen ovat välttämättömiä edellytyksiä hyvälle maisemakuvalle. Tässä on lyhyt yhteenveto erilaisista tilanteista ja valon vaikutuksista.

Valon suunta

Valon suunta: vastavalo, sivuvalo ja myötävalo

Huomioi kuvatessasi aina valon suunta:

  • Vastavalo on dramaattinen, mutta usein vaikea kuvata. Kameran dynamiikka ei usein riitä, eli taivas palaa puhki tai etualasta tulee mustaa (tilanteen korjaamiseksi tarvitaan puolittaisia harmaasuodattimia tai useiden kuvien yhdistämistä jälkikäteen). Kun aurinko on kuvassa voi myös tulla pahoja linssiheijastumia (eri objektiiveilla on suuria eroja tässä suhteessa). Mutta jos onnistut, niin voit saada todella näyttäviä kuvia!
  • Sivuvalo korostaa hyvin muotoja.
  • Myötävalo korostaa taas värejä, mutta latistaa muotoja.

Valon laatu

Riisitunturi, Posio (L132)

Riisitunturi, Posio (L132)

Suora ja kova auringonpaiste johtaa kovaan kontrastiin ja ”mustiin” varjoihin. Edellinen pätee vain kesällä, talvella lumi heijastaa, ja suorakin auringonvalo voi olla hyvä. Pilvinen sää tarjoaa ”pehmeää” valoa ja pehmeämmät varjot.

Auringonlaskun värit on usein dramaattisimmillaan silloin kuin valtaosa taivaasta on pilvien peitossa, ja aurinko paistaa vain pienestä pilvien raosta. Jos  lähdet tällaisella säällä kuvaamaan, on riski että taivas menee kokonaan pilveen, etkä saa kunnon kuvaa lainkaan. Mutta toisaalta voit saada loistavan kuvan. Ole siis valmis ottamaan myös riskejä, sillä silloin kun onnistut, niin voit saada kunnon palkinnon.

Muista myös seurata liikkuvien pilvien varjoja, eli milloin maisemassa varjot ja valot ovat ”oikealla” kohdalla, ja korostavat ja häivyttävät maisemasta haluttuja kohteita.

Valon määrä ja kuvan sävyala

valon_maara

Älä anna kameran automatiikan päättää, sillä kamera ei voi tietää millaisen kuvan sinä haluat. Valotusmittari ei tiedä kuvaatko tykkylunta sumussa, vai aarnimetsää auringonlaskun jälkeen. Päätä siis itse mikä on kuvan sävyala, ja säädä valotus itse joko valotuskorjauksen avulla tai täysin käsisäätöisesti.

Lia, Vesterålen, Norja

Lia, Vesterålen, Norja

Sommittelu

Sommittelussa ei ole mitään ehdottomia sääntöjä (vaikka jotkut tosin väittävät). Edvard Weston on kirjoittanut:

”…to consult the rules of composition before making a picture is little like consulting the the law of gravitation before going for a walk.”

Enemmänkin kannattaa ajatella mitä sommittelulla ja sommittelusäännöillä tavoitellaan? Onko tarkoitus johtaa katsojan katse syvemmälle kuvaan? Onko tarkoituksena tavoitella tasapainoa ja rauhaa vai dynaamista ja tunnelmaa? Ja onko tässä maisemassa jotain elementtejä (viivoja, toistoa, pintoja,…) joita voi käyttää näiden tavoitteiden saavuttamiseen?

Seuraavassa on jotain kysymyksiä joita voi pohtia kuvaa sommitellessa:

  • Ajattele etualaa, keskiosaa ja taustaa. Onko joka tasolla jotain kiinnostavaa?
  • Ovatko ne tasapainossa? (ei niiden aina tarvitse olla)
  • Onko etualalla jotain joka johtaa katsojan katseen sisään kuvaan?
Kallahdenniemi, Helsinki (H501)

Kallahdenniemi, Helsinki (H501)

Reunat ja rajat ohjaavat katsetta ja herättävät mielenkiintoa: taivas / maa, valo / varjo, maa / meri tai vesi / jää. Hyödynnä niitä mahdollisuuksien mukaan.

Ja vaikein kaikista ohjeista: Yksinkertaista! Älä sisällytä kuvaan turhia elementtejä. Harkitse aina mitä otat kuvaan mukaan ja mitä jätät pois. Liian suuri määrä yksityiskohtia johtaa usein (ei aina) liian rauhattomaan kuvaan. Ja tarkista ettei kuvan reuna-alueilla ole häiritseviä yksityiskohtia, jotka johtavat katseen pois pääkohteesta.

Uudistu ja tartu hetkeen

Ei kannata myöskään urautua kuvaamaan pelkästään samoja kohteita samalla tekniikalla. Kannattaa kokeilla välillä jotain uutta: kuvakulma, rajaus, aihe, polttoväli,… Joskus onnistut, joskus et, mutta epäonnistumisistakin voit oppia jotain jota pysyt soveltamaan ensi kerralla paremmin.

Kumpuvaara, Kuusamo

Kumpuvaara, Kuusamo

Ole myös valmiina kun tilaisuus tarjoutuu, sillä sanonnan mukaan ”onni suosii valmistautunutta”. Esim. viereinen Kumpuvaaran kuva on otettu sateisen harmaana päivänä jolloin aurinko pilkahti vain noin viisitoista minuuttia, mutta nämä 15 minuuttia olin Kumpuvaaran huipulla varttumassa auringon esiintuloa 🙂

Ymmärrä kameran rajoitukset ja mahdollisuudet

Tunne oman kamerasi ja objektiivien rajoitukset. Ehkä tärkein rajoitus on kameran dynamiikka, silmäsi sopeutuu valoisuuseroihin jatkuvasti tarkastellessasi maisemaa. Kamera ei siihen pysty, vaan esim. vastavaloon kuvatessa taivas palaa helposti puhki, tai etualasta tulee täysin mustaa (mutta omin silmin katsoen, etuala ei ole musta). Sinun on joko hyväksyttävä tämä (ja päätettävä miten sen suhteen toimit, rajaatko esim. taivaan pääosin pois, vai teet etualasta mustaa?), tai laajennettava dynaamista aluetta. esim. ottamalla useita valotuksia ja yhdistettävä ne myöhemmin käsin Photoshopissa (Exposure Blending -menetelmällä tai jollakin HDR-ohjelmalla). Itse käytän dynamiikan kasvattamiseen pääosin Exposure Blending -menetelmää. Lue lisää näistä aiheista seuraavista artikkeleistani:

Torvijäkälä, Orimattila (MM108)

Torvijäkälä, Orimattila (MM108)

Ymmärrä myös milloin voit ottaa parempia kuvia kuin voit omin silmin nähdä. Koska kamera ei näe maailmaa samoin kuin ihmissilmä, voit käyttää kameran kykyjä sellaisten kuvien luomiseen, joita katsoja ei normaalisti näe:

  • Poimi teleobjektiivilla maisemasta kiinnostavia yksityiskohtia.
  • Käytä aikaa luovasti (esim. niin lyhyt tai pitkä aika, ettei omin silmin voi nähdä vastaavaa).
  • Käytä syvyysterävyyttä luovasti (esim. eristä kohde).
  • Näytä makro-objektiivilla lähimaisemia joihin ei tule kiinnitettyä huomiota.

Loppusanat

Lopuksi lainaan vielä tunnettua brittiläistä maisemavalokuvaajaa, David Wardia:

”I think that the most important lesson to learn about photography is that the light is as important as the subject. It’s an old saw that we don’t photograph the land but the light falling on it; but so many landscape photographers still make the mistake of photographing the subject without considering the way light is falling on it.”

Eli hänen mielestään tärkein opetus on se että valo on yhtä tärkeää kuin kohde. Vanhan sanonnan mukaan emme kuvaa maisemaa, vaan valoa joka osuu maisemaan, mutta silti monet maisemakuvaajat tekevät sen virheen että he kuvaavat kohteen huomioimatta sen kuinka valo osuu kohteeseen.

Lisää tietoa

Lisää artikkeleitani maisemakuvauksesta, esim.:

Kannattaa seurata myös valokuvauskurssit-sivua, missä on aina ajantasainen tieto tulevista kursseistani.